Komisja bhp
Obowiązek powołania komisji bhp dotyczy pracodawcy zatrudniającego więcej niż 250 pracowników. Zadania komisji obejmują:
- dokonywanie przeglądów warunków pracy i okresowej oceny stanu bhp,
- opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
- składanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy,
- współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bhp.
W skład komisji wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracodawcy, w tym: pracownik służby bhp, lekarz sprawujący opiekę profilaktyczną nad pracownikami i przedstawiciele pracowników w tym: Społeczny Inspektor Pracy. Przewodniczącym komisji z mocy ustawy jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym - społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników.
Przedstawiciele pracowników są wybierani przez zakładowe organizacje związkowe, a jeśli takie u pracodawcy nie funkcjonują w trybie przyjętym w zakładzie pracy.
Posiedzenia komisji odbywają się w godzinach pracy z częstotliwością co najmniej jeden raz w kwartale. Pracownicy reprezentujący załogę zachowują prawo do wynagrodzenia za udział w posiedzeniach komisji. Pozostali członkowie biorą udział w jej pracach w ramach obowiązków służbowych.
Komisja realizując powyższe zadania może korzystać z poradnictwa ekspertów i specjalistów spoza zakładu pracy, jednak tylko w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.
Regulacje prawne:
- art. 23712 i nast. K.p.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|