Uznawanie zdarzenia za wypadek przy pracy
Jeden z moich pracowników uległ wypadkowi przy pracy i obecnie przebywa na zwolnieniu lekarskim. Kto decyduje czy zdarzenie uznać za wypadek przy pracy: ja jako pracodawca, czy ZUS po złożeniu wniosku o jednorazowe odszkodowanie? Nadmienię, że zatrudniam powyżej 20 pracowników.
Jednorazowe odszkodowanie to jedno ze świadczeń przysługujących w ramach ubezpieczenia wypadkowego. Zazwyczaj pierwszym, z którego korzysta pracownik po zaistniałym zdarzeniu, jest świadczenie chorobowe. W przypadku pracownika może to być:
- wynagrodzenie chorobowe i/lub zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego - gdy zdarzenie nie jest wypadkiem przy pracy,
- zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego - gdy zdarzenie jest wypadkiem przy pracy.
Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy następuje w protokole powypadkowym.
Formularz protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale BHP.
Protokół sporządza zespół powypadkowy (powoływany przez pracodawcę) po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku - nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, a następnie zatwierdza pracodawca. Szczegółowo kwestie te reguluje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. z 2009 r. nr 105, poz. 870).
Przy czym, pomimo uznania przez pracodawcę, iż zdarzenie jest wypadkiem przy pracy, może się okazać, że ZUS będzie innego zdania - przykładowo na etapie rozpoznawania wniosku o jednorazowe odszkodowanie. Ustawodawca zastrzegł bowiem, że ZUS odmawia przyznania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego m.in. w przypadku gdy protokół powypadkowy zawiera stwierdzenia bezpodstawne. Tak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy wypadkowej.
Jeśli pracodawca - upoważniony do wypłaty zasiłków - ma wątpliwości czy dane zdarzenie jest wypadkiem przy pracy, może wystąpić do ZUS z zapytaniem w tej sprawie przedkładając posiadaną dokumentację. Gdy pracownik korzysta ze zwolnień lekarskich i legitymuje się okresem wyczekiwania, to powinien otrzymać najpierw wynagrodzenie chorobowe, a następnie zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego. Jeżeli zdarzenie zostanie uznane za wypadek, za okres niezdolności do pracy pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego. Tak też powinno być potraktowane wypłacone wynagrodzenie. Będzie to wymagało złożenia przez pracodawcę dokumentów rozliczeniowych korygujących oraz dokonania dopłaty zasiłku.
Postępowanie powypadkowe Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, jakiemu uległ ubezpieczony będący pracownikiem, następuje w trybie określonym przepisami Kodeksu pracy. Pracownik powinien niezwłocznie poinformować o wypadku swojego przełożonego. Przy czym zachowanie takie wymagane jest od pracownika, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala. Pracodawca, po powzięciu informacji o zaistniałym zdarzeniu, zobowiązany jest do podjęcia określonych przepisami prawa działań. Po zabezpieczeniu miejsca zdarzenia powinien niezwłocznie przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Ustalenia tego dokonuje zespół powypadkowy, sporządzając na tę okoliczność protokół powypadkowy. Dokument ten zawierający ustalenia co do okoliczności i przyczyn wypadku, powinien być sporządzony zasadniczo nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania informacji o wypadku. Zatwierdzony protokół powypadkowy pracodawca jest zobowiązany doręczyć niezwłocznie poszkodowanemu pracownikowi. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|