Zapewnienie warunków BHP w firmie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 50 (1612) z dnia 24.06.2019
Wyznaczenie koordynatora do spraw bhp
Jesteśmy dużą firmą budowlaną i korzystamy z podwykonawców. W związku z tym na terenach poszczególnych inwestycji pracują pracownicy z różnych firm, które są podwykonawcami. Kto odpowiada za zachowanie wymogów bhp na budowie wobec tych pracowników - ich macierzyste firmy czy my, jako główny wykonawca? Czy oprócz kierownika budowy powinniśmy wyznaczyć osoby odpowiedzialne za bhp? Jeżeli tak, to czy może to być pracownik służby bhp?
W przypadku, gdy w tym samym miejscu i czasie wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek współpracować ze sobą w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Realizacja tego obowiązku wymaga ustalenia zasad współdziałania na wypadek wystąpienia zagrożeń oraz wzajemnego informowania o zagrożeniach i środkach podjętych w celu eliminacji potencjalnych zagrożeń. W tym celu pracodawcy powinni m.in. wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy (art. 208 K.p.).
Zadaniem koordynatora ds. bhp jest działanie na styku poszczególnych firm i podejmowanie koniecznych działań w przypadku, gdy występuje kolizja między poszczególnymi pracodawcami w kwestiach bhp, a oni sami nie potrafią dojść do porozumienia. Przykładowo, może to dotyczyć sytuacji, gdy pracownicy jednego pracodawcy wkraczają w strefę prac niebezpiecznych drugiego pracodawcy. Przepisy nie określają wymagań kwalifikacyjnych dla koordynatora ds. bhp. Z pewnością powinien on posiadać doświadczenie zawodowe właściwe dla danych miejsc pracy i wykonywanych na nich czynności. Niezbędne jest również odbycie przez niego przed objęciem funkcji koordynatora odpowiednich szkoleń w zakresie bhp i ich aktualizowanie. Jeżeli koordynowanie robót będzie dotyczyło czynności, do których wykonywania wymagane są szczególne kwalifikacje, to celowym jest, aby koordynator je posiadał.
Nawiązując do pytania, należy się odnieść do możliwości powierzenia funkcji koordynatora ds. bhp pracownikowi służby bhp. Niewykluczone, że pracodawcy zatrudniający takich pracowników mogą się przychylać do takiego rozwiązania. Trzeba jednak zasygnalizować, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 1997 r. nr 109, poz. 704 ze zm.), pracownik ten ma realizować zamknięty katalog zadań, w zakres których nie wchodzi funkcja koordynatora. Powierzenie jej pracownikowi służby bhp byłoby więc dyskusyjne. Pracownicy ci mogą natomiast współpracować z koordynatorem ds. bhp.
Wyznaczenie koordynatora ds. bhp nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym przez nich pracownikom.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|