Odszkodowanie za przedmioty osobistego użytku
Stosownie do postanowień art. 2371 § 2 K.p., pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy lub zachorował na chorobę zawodową, przysługuje od pracodawcy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych oraz wartości pieniężnych.
Powyższe prawo jest na gruncie prawa pracy świadczeniem należnym od pracodawcy, stąd też regulacja go dotycząca została włączona do Kodeksu pracy. Przesłankami nabycia prawa do tego odszkodowania są: stwierdzenie, że dane zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz wystąpienie związku przyczynowego pomiędzy tym zdarzeniem a zniszczeniem lub uszkodzeniem przedmiotów osobistego użytku, a więc wykazanie szkody. Co ważne, ewentualna wina pracodawcy w zaistnieniu wypadku dla odpowiedzialności odszkodowawczej, o której mowa w przytoczonym przepisie, nie ma żadnego znaczenia. Zgodnie z ogólną regułą wynikającą z art. 6 K.c., wskazane przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej pracodawcy musi udowodnić pracownik. Wartym podkreślenia aspektem jest brak wyłączenia zobowiązania pracodawcy do wypłaty powyższego odszkodowania w przypadku zaistnienia okoliczności wyłączających prawo do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, takich jak te określone w art. 21 ustawy wypadkowej.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|