BHP w zakładzie pracy - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 94 (1969) z dnia 24.11.2022
Wymagania jakie musi spełniać specjalista bhp spoza zakładu pracy
Spółka z o.o. zamierza zatrudnić specjalistę bhp spoza zakładu pracy. Czy taka osoba powinna spełniać jakieś szczególne wymagania?
Jednym z warunków prawidłowego wypełnienia przez zatrudniającego tej powinności jest zapewnienie właściwego doradztwa w tym zakresie na zasadach określonych w powołanym przepisie. W przypadku braku kompetentnych pracowników, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy (art. 23711 § 2 K.p.).
O tym, jakie wymagania kwalifikacyjne są stawiane osobom wykonującym zadania z zakresu bhp stanowi rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 109, poz. 704 ze zm.), dalej rozporządzenie w sprawie służby bhp. W § 4 tego aktu wymieniono stopnie awansu, jakie taka osoba może osiągnąć.
Specjalista spoza zakładu pracy, któremu pracodawca chciałby powierzyć wykonywanie zadań służby bhp, powinien spełniać co najmniej wymagania przewidziane dla specjalisty, czyli posiadać minimum 1 rok stażu pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo ukończone studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepis § 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie służby bhp dopuszcza ponadto możliwość powierzenia w trybie art. 23711 § 2 K.p. zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy osobie spoza zakładu pracy, która przez co najmniej 5 lat była zatrudniona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy.
Jak wynika z treści art. 23711 § 2 K.p., specjalista spoza zakładu pracy, któremu powierzono zadania służby bhp powinien mieć również ukończone szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby. Mowa tu o szkoleniu okresowym dla takich osób, które powinno być przeprowadzone w formie kursu, seminarium lub samokształcenia kierowanego nie rzadziej niż raz na 5 lat, przy czym pierwsze powinno się odbyć w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku. Tak wynika z § 14 ust. 2 pkt 4 i § 15 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 180, poz. 1860 z późn. zm.), dalej rozporządzenia w sprawie szkoleń. Szkolenie to powinno zakończyć się egzaminem sprawdzającym przyswojenie przez uczestnika szkolenia wiedzy objętej programem szkolenia oraz umiejętności wykonywania lub organizowania pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szkoleń). Potwierdzeniem jego ukończenia z wynikiem pozytywnym jest zaświadczenie wydane przez organizatora, którym może być wyłącznie jednostka organizacyjna prowadząca działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szkoleń).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|