Komisja do spraw bhp
Pracodawca zatrudniający powyżej 250 pracowników powołuje komisję bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej "komisją bhp", jako swój organ doradczy i opiniodawczy.
W skład komisji bhp wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracodawcy, w tym pracownicy służby bhp i lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami oraz przedstawiciele pracowników, w tym społeczny inspektor pracy (art. 23712 K.p.). Przewodniczącym komisji bhp jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym - społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników. Posiedzenia komisji bhp odbywają się w godzinach pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach komisji bhp pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Zadaniem komisji bhp jest:
- dokonywanie przeglądu warunków pracy,
- okresowa ocena stanu bhp,
- opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
- formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bhp.
Komisja realizując powyższe zadania korzysta z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu pracy w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.
W pracach komisji bhp uczestniczy lekarz sprawujący opiekę zdrowotną nad pracownikami. Udział lekarza jest obligatoryjny i powinien odbywać się w ramach sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami. Kwestię tę reguluje przepis § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. nr 69, poz. 332 z późn. zm.).
Uwaga! Powinnością pracodawcy jest konsultowanie z pracownikami (w małym zakładzie pracy) lub ich przedstawicielami (w większym) działań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Konsultacja z pracownikami zakłada wymianę poglądów i informacji, jednak nie ogranicza pracodawcy w podjęciu ostatecznych decyzji w konsultowanych sprawach.
Przedmiotem konsultacji są wszystkie najważniejsze zagadnienia związane z ochroną pracy. Regulujący kwestię konsultacji art. 23711a § 1 K.p. obliguje pracodawców do konsultowania z pracownikami działań podejmowanych w zakresie:
- zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji chemicznych i ich mieszanin, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,
- oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,
- tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy, a także wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
- przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,
- szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
W dużych zakładach pracy, w których funkcjonują komisje bezpieczeństwa i higieny pracy, powyższe konsultacje mogą być realizowane w ramach prac tej komisji. Przedstawiciele pracowników dokonujący konsultacji lub wchodzący w skład komisji bhp są wybierani przez zakładowe organizacje związkowe. Jeśli jednak takie organizacje w zakładzie pracy nie działają, wyboru dokonują sami pracownicy w trybie przyjętym u danego pracodawcy (art. 23713a K.p.).
Powinnością pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich warunków do przeprowadzania konsultacji, w tym umożliwienie realizowania ich w godzinach pracy. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w konsultacjach, pracownicy zachowują prawo do wynagrodzenia. Na umotywowany wniosek pracowników, w istotnych sprawach, dotyczących występującego w zakładzie pracy zagrożenia zdrowia i życia zatrudnionych może zostać przeprowadzona kontrola przez Państwową Inspekcję Pracy. Wniosek pracowników do Inspekcji nie wymaga żadnej szczególnej formy, powinien tylko zawierać uzasadnienie i podpisy pracowników, przy czym pracownicy nie mogą ponosić niekorzystnych dla nich konsekwencji z tytułu swojej działalności w zakresie bhp.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
- Elektroniczna dokumentacja księgowa dla przedsiębiorców płacących PIT - obowiązkowa od 2026 r.
- Opublikowano rozporządzenie w sprawie zwolnienia z obowiązku wysyłki za 2025 r. JPK_SR_PD
- Projekt stanowiska w sprawie klasyfikacji obciążeń publicznoprawnych oraz identyfikacji tych, które są związane z obrotem
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|