Leksykon BHP - Dodatek nr 17 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 18 (372) z dnia 10.09.2014
Pomieszczenia pracy
Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pomieszczenia pracy spełniające wymagania dotyczące bhp, odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników.
Pomieszczenie pracy jest to pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca. Nie uważa się za przeznaczone na pobyt pracowników pomieszczeń, w których:
- łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem lub konserwacją urządzeń albo utrzymaniem czystości i porządku,
- mają miejsce procesy technologiczne niepozwalające na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi, bez zastosowania środków ochrony indywidualnej i zachowania specjalnego reżimu organizacji pracy,
- jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.
Pomieszczenie stałej pracy - jest to pomieszczenie pracy, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza 4 godziny, a pomieszczenie czasowej pracy - w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby trwa od 2 do 4 godzin.
W pomieszczeniach pracy należy zapewnić przede wszystkim czystość i porządek, oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednie ogrzewanie, wymianę powietrza, zabezpieczenie przed wilgocią, nasłonecznieniem, drganiami, innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia oraz warunki do sprawnej ewakuacji.
W pomieszczeniach pracy, w których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, takie jak: hałas, wysoka temperatura, drgania, promieniowanie, gazy, pyły należy stosować rozwiązania techniczne uniemożliwiające ich przedostawanie się do innych pomieszczeń oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.
Pomieszczenia stałej pracy nie mogą znajdować się poniżej poziomu otaczającego terenu, chyba że wymaga tego rodzaj produkcji. Jednak poniżej tego poziomu mogą znajdować się pomieszczenia pracy:
- w garażu, kotłowni i warsztatach podręcznych,
- pomieszczenia handlowe, usługowe i gastronomiczne w ulicznych przejściach podziemnych, w podziemnych stacjach komunikacyjnych i tunelach, w domach handlowych i hotelach oraz obiektach zabytkowych. Taka lokalizacja jest dopuszczalna pod warunkiem zachowania wymagań przepisów techniczno-budowlanych i po uzyskaniu zgody właściwego inspektora sanitarnego, wydanej w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy.
Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny gwarantować spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
Ważne: Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi. |
Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż:
- 3 m - jeżeli nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
- 3,3 m - jeżeli prowadzone są prace mogące powodować występowanie substancji szkodliwych dla zdrowia, wysokość tych pomieszczeń może być obniżona pod warunkiem zastosowania klimatyzacji oraz uzyskania zgody właściwego inspektora sanitarnego,
- 2,5 m - jeżeli przebywa w pomieszczeniu nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia,
- 2,5 m - w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, a hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na każdego pracownika przypada także 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia,
- 2,2 m - w dyżurkach, portierniach, kantorach, kioskach ulicznych i dworcowych, pomieszczeniach usytuowanych na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.
Regulacje prawne:
- art. 214 K.p.,
- § 2, 14 i nast. ogólnych przepisów bhp.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|