Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 33 (1184) z dnia 20.11.2023
Obowiązek zapewnienia szkieł kontaktowych i inne zmiany dotyczące bhp przy pracy z komputerem
W Dzienniku Ustaw z dnia 2 listopada 2023 r., pod poz. 2367, opublikowano rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Weszło ono w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia, tj. w dniu 17 listopada 2023 r.
Na mocy ww. rozporządzenia nowelizującego została zmieniona definicja stanowiska pracy, zawarta w § 2 pkt 2 zmienianego rozporządzenia. Od 17 listopada br. przez stanowisko pracy rozumie się przestrzeń pracy wraz z:
- wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
- krzesłem i stołem,
- opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
Uchylono regulację zawierającą definicję systemu komputerowego oraz zmieniono brzmienie § 3 pkt 4 rozporządzenia poprzez wskazanie, że przepisów rozporządzenia nie stosuje się do systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Zmiany objęły też § 8 rozporządzenia, nakładający na pracodawcę obowiązek zapewnienia pracownikowi okularów korekcyjnych. Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem § 8 ust. 1 rozporządzenia, pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Co ważne od 17 listopada 2023 r., zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok - zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. W poprzednim stanie prawnym pracodawca na podstawie przywołanej regulacji miał obowiązek zapewnić pracownikom tylko okulary korekcyjne, jeżeli konieczność ich stosowania podczas pracy przy komputerze wynikała z badań przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej.
W omawianym rozporządzeniu zmieniony też został załącznik do tego rozporządzenia, określający minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe. Wprowadzono m.in. regulację, zgodnie z którą w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy (np. laptopów) co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy będzie musiało być wyposażone w monitor stacjonarny lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, dodatkową klawiaturę i mysz. Pracodawca na życzenie pracownika musi też zapewnić podnóżek.
Znowelizowane rozporządzenie weszło już w życie, ale pracodawcy mają 6 miesięcy (od dnia jego wejścia w życie) na dostosowanie stanowiska pracy wyposażonego w monitory ekranowe do nowych wymagań bhp i ergonomii określonych w tym rozporządzeniu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|