Przegląd klimatyzacji w firmie zgodnie z zaleceniami producenta
W firmie zamontowany został system klimatyzacji. Czy obowiązujące przepisy regulują kwestię częstotliwości przeprowadzania jego serwisu? Czy wystarczy, że będę kierował się wskazówkami producenta?
Ustawodawca jasno nie uregulował kwestii, w jakim terminie, z jaką częstotliwością należy dokonywać przeglądu systemu klimatyzacji.
Zasadniczo powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Nie dotyczy to wentylacji awaryjnej. Tak wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
W tym zakresie należy więc posiłkować się zaleceniami producentów czy serwisantów posiadających w tej kwestii odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje. Jak czytamy w komunikacie Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu zamieszczonym na jej stronie internetowej (www.wssse-poznan.pl), w systemach klimatyzacji, szczególnie w tych starszego typu, które nie posiadają specjalnych filtrów, rozwijają się grzyby i bakterie. Te z kolei w trakcie działania urządzenia są porywane przez przepływające powietrze i przyczyniają się do pogorszenia stanu higienicznego. Dlatego niezmiernie ważne jest dokonywanie ich okresowego przeglądu i konserwacji. Należy tego dokonywać zgodnie z zaleceniami producentów, bowiem: "(...) w Polsce nie powstały dotychczas żadne przepisy określające częstotliwość oraz metody kontroli instalacji, a także sposoby usuwania zanieczyszczeń z przewodów i central klimatyzacyjnych".
Czytelnik musi na tę kwestię zwrócić szczególną uwagę, gdyż nieprawidłowe działanie klimatyzacji spowodowane np. brakiem kontroli może spowodować u pracownika alergię, która wyszczególniona jest w wykazie chorób zawodowych.
Aby schorzenie mogło zostać uznane za chorobę zawodową, wymagane jest przeprowadzenie badań lekarskich i wykazanie związku przyczynowego pomiędzy szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy, a zaistnieniem danego schorzenia u pracownika. Jeżeli taki związek zostanie ustalony, wówczas pracownikowi, poza świadczeniem z ubezpieczenia społecznego, przysługuje prawo do ubiegania się o wypłatę odszkodowania od pracodawcy w oparciu o przepisy prawa cywilnego.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|