Postępowanie powypadkowe
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy dokonuje się na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz. U. z 2013 r., poz. 924).
Powyższe przepisy zobowiązują poszkodowanego w takim wypadku do niezwłocznego poinformowania o nim pracodawcę lub podmiot zlecający pracę, którego zadaniem jest podjęcie działań zmierzających do sporządzenia wymaganej dokumentacji.
Pomimo tego, że przepisy zobowiązują poszkodowanego w wypadku w drodze do pracy lub z pracy do zgłoszenia tego zdarzenia pracodawcy, to jednak w przypadku zignorowania tego obowiązku pracodawca nie może wyciągnąć wobec niego żadnych konsekwencji. Wynika to z faktu, że zgłoszenie takiego zdarzenia stanowi w większym stopniu przywilej niż obowiązek pracownika.
W odróżnieniu od zdarzenia kwalifikowanego jako wypadek przy pracy, przepisy nie precyzują, kto konkretnie powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe oraz sporządzić stosowną dokumentację. Oznacza to, że nie ma wymogu formalnego, aby osoba analizująca takie zdarzenia spełniała jakieś szczególne wymagania kwalifikacyjne (np. posiadała tytuł inspektora bhp).
Co do zasady, uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy następuje na podstawie:
- oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia,
- informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy,
- ustaleń sporządzającego kartę.
Ustalenie okoliczności wypadku w drodze do pracy lub z pracy jest dokonywane w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy, której wzór stanowi załącznik do przywołanego rozporządzenia.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (nazwa i adres podmiotu sporządzającego kartę wypadku lub pieczątka, jeżeli ją posiada) |
||||||||
Karta wypadku I. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK*
|
||||||||
nie dotyczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (rodzaj dokumentu) |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (seria) |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (numer) |
||||||
II. DANE IDENTYFIKACYJNE POSZKODOWANEGO
|
||||||||
Dowód osobisty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (rodzaj dokumentu) |
ABC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (seria) |
123456 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (numer) |
||||||
W dniu 2 listopada 2016 r., o godz. 1630, poszkodowana zakończyła pracę w firmie Advanced S.A. z siedzibą przy ul. Malinowej 182 w Warszawie i udała się do domu przy ul. Poznańskiej w Warszawie. Po opuszczeniu siedziby pracodawcy poszkodowana skierowała się na pobliski przystanek autobusowy, na którym około godz. 1637, wsiadła do autobusu linii 517. Około godz. 1715 poszkodowana wysiadła z autobusu na przystanku "Dworzec Centralny", skąd na piechotę skierowała się w stronę ul. Emilii Plater. Przechodząc obok postoju taksówek zlokalizowanego w pobliżu hotelu Marriott, poszkodowana potknęła się o wystającą płytę chodnikową i upadła. Przechodzący obok mężczyzna, którego tożsamości nie ustalono, pomógł wstać poszkodowanej i podprowadził ją do stojącej w pobliżu ławki. Poszkodowana dotarła do domu, jednakże ze względu na silny ból lewej nogi, jeszcze tego samego dnia zgłosiła się na ostry dyżur do szpitala przy ul. Lindleya w Warszawie, gdzie po prześwietleniu lekarz stwierdził skręcenie stawu skokowego lewego. Po założeniu gipsu poszkodowana otrzymała zwolnienie od 3.11.2016 r. do 18.11.2016 r.
|
||||||||
Monika Wyszkowska (podpis uprawnionego) |
||||||||
_______________________________________
|
Kartę wypadku należy sporządzić po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.
Ważne: Odmowa uznania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wymaga uzasadnienia. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|