Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 18 (917) z dnia 20.06.2016
Policja nie ustala faktu wystąpienia wypadku przy pracy
W czasie podróży służbowej odbywanej za zgodą pracodawcy prywatnym samochodem pracownik uległ wypadkowi. Czy takie zdarzenie może być uznane za wypadek przy pracy oraz czy należy powołać zespół powypadkowy, czy też wystarczy sam protokół z policji?
Po spełnieniu określonych przesłanek zdarzenie, o którym mowa w pytaniu, może być uznane za wypadek przy pracy, ale decyzja o tym należy do zespołu powypadkowego, a nie policji, dlatego też protokół z tej instytucji nie znosi obowiązku wszczęcia postępowania powypadkowego.
Pojęcie wypadku przy pracy wyjaśnia art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1242 ze zm.). Zgodnie z jego treścią, za wypadek taki uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas albo w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Z kolei ust. 2 w przywołanym artykule ustawy wypadkowej wyjaśnia, że na równi z wypadkiem przy pracy, w zakresie uprawnień do świadczeń wypadkowych, traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ m.in. w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż podane wyżej, chyba że został on spowodowany postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań.
Jeżeli więc zdarzenie, o którym mowa w pytaniu, spełnia te przesłanki, może być ono uznane za wypadek przy pracy lub wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy.
Przykład
Za zgodą pracodawcy pracownik wyjechał w podróż służbową swoim prywatnym samochodem. W trakcie pobytu w delegacji osoba ta, w godzinach wieczornych, pojechała do miejscowości oddalonej o 150 km od miejsca zakwaterowania, celem odwiedzenia rodziny. W czasie tego wyjazdu pracownik uległ wypadkowi komunikacyjnemu. Zdarzenie to nie może być uznane za wypadek przy pracy, ponieważ był to wyjazd prywatny, niemający żadnego związku z wykonywaniem powierzonych pracownikowi zadań. |
Okoliczności oraz przyczyny wypadku ustala zawsze powoływany przez pracodawcę zespół powypadkowy, co wynika wprost z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. nr 105, poz. 870). To ten zespół decyduje również, czy dane zdarzenie należy uznać za wypadek przy pracy albo z nim zrównany. Po zakończeniu postępowania sporządza on protokół powypadkowy stanowiący podstawę do ewentualnego przyznania świadczeń wypadkowych.
Policja nie jest organem uprawnionym do rozstrzygania o tym, czy w danej sytuacji mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy, czy też nie, dlatego też protokół sporządzony przez tę instytucję nie znosi obowiązku powołania przez pracodawcę zespołu powypadkowego. Natomiast zespół ten w swoim postępowaniu ma obowiązek wykorzystać ustalenia zawarte w protokole sporządzonym przez policję. Dokument taki jest bardzo ważny, ponieważ sporządzany jest przez specjalistów bezpośrednio na miejscu zdarzenia, często bardzo odległego od siedziby pracodawcy i może zawierać ustalenia pozbawiające pracownika prawa do świadczeń wypadkowych, jak chociażby stwierdzenie, że w momencie wypadku pracownik był nietrzeźwy i to było przyczyną kolizji drogowej.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|