Gazeta Podatkowa nr 60 (1622) z dnia 29.07.2019
Zawiadomienie ZUS o wypadku
Od 1995 r. prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą. Podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzoną działalnością złamałem rękę. W mojej ocenie jest to wypadek przy pracy. Bezpośrednio po zdarzeniu żona zawiozła mnie do szpitala. Lekarz wystawił mi zwolnienie lekarskie. Złożyłem w ZUS dokumentację dotyczącą zasiłku chorobowego. Byłem przekonany, że to wystarczy, żeby otrzymać zasiłek wypadkowy. Dowiedziałem się, że powinienem jeszcze powiadomić ZUS o wypadku. Jak tego dokonać?
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w stosunku do prowadzących pozarolniczą działalność oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, a także w stosunku do wykonujących pracę na podstawie umowy uaktywniającej, o której mowa w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, dokonuje ZUS w karcie wypadku. Tak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 8 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1205), zwanej ustawą wypadkową.
Jeśli zatem Czytelnik ubiega się o świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego, tj. m.in. zasiłek chorobowy, to w pierwszej kolejności powinien powiadomić ZUS o wypadku przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej. W tym celu Czytelnik może wykorzystać przygotowany przez organ rentowy formularz EWYP (patrz: Przykładowo wypełnione części zawiadomienia o wypadku EWYP). Jak podaje ZUS, wraz z zawiadomieniem należy złożyć niezbędne dokumenty (patrz ramka).
Poszkodowani, w stosunku do których ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy dokonuje ZUS, a więc m.in. przedsiębiorcy, zawiadamiają o wypadku terenową jednostkę organizacyjną organu, właściwą ze względu na siedzibę prowadzenia działalności. Tak wynika z § 2 ust. 2 rozporządzenia MPiPS w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy... (Dz. U. z 2013 r. poz. 1618). Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku - nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku - ZUS sporządzi kartę wypadku, której wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia (§ 4 ust. 1 rozporządzenia).
Do zawiadomienia o wypadku, w zależności od okoliczności wypadku, powinny być dołączone w szczególności:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Terminarz
DRUKI - BHP
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - BHP
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo Pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|